Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Vr 25 Mei 2018, 16:43

Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Nabestaanden mogen lintje nog een jaar houden 
Auteur Bericht
Reageer met citaat
Bericht Nabestaanden mogen lintje nog een jaar houden
Nabestaanden van mensen die een lintje kregen, mogen de koninklijke onderscheiding nog een jaar houden zonder daarvoor te betalen. Daarna moeten ze de versierselen terugsturen of een borgsom betalen om de onderscheiding in langdurig bruikleen te kunnen krijgen.

Dat heeft staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) geschreven aan de Tweede Kamer. Van de versierselen komt 96 procent na overlijden zonder problemen terug. Sinds 1995 kan de familie de onderscheiding in bruikleen krijgen. Sommige mensen hikken aan tegen de borgsom die ze dan moeten betalen.

Daarom hoeven nabestaanden nu niet meer op een emotioneel moment te beslissen over het behoud van de onderscheiding, maar krijgen ze daarvoor een jaar langer de tijd. De borgsommen lopen uiteen van 193 euro voor een versiersel voor een Lid in de Orde van Oranje Nassau tot 2093 euro voor Ridder Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Sommige nabestaanden zien de onderscheiding als een cadeau en vinden het vreemd dat ze een borgsom moeten betalen om dit te behouden. Maar Bijleveld legt uit dat de gedecoreerde de onderscheiding in bruikleen krijgt als symbool voor zijn koninklijke erkenning. De bijbehorende oorkonde en het kleine draaginsigne mag de familie wel houden.

Bijleveld is er niet voor de versierselen bij de nabestaanden te laten. Dit kost geld omdat er dan meer onderscheidingen aangeschaft moeten worden en er borgsommen teruggestort zouden moeten worden. Verder bestaat dan het gevaar dat de decoraties handelswaar worden.

Vr 12 Nov 2010, 14:47
Commando (B)
Commando (B)

Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Re: Nabestaanden mogen lintje nog een jaar houden
Sorry Mannen , maar hier moet ik toch op reageren en vragen of ze nu wel sporen in NL !!! En dan zeggen dat NL'ers raar opkijken dat ze als "cheap"en "krenterig" bekent staan !!!

Wo 24 Nov 2010, 02:48

These users thanked the author snakeharley for the post: Rinus
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Commando
Commando

Has thanked: 17 times
Been thanked: 29 times
Reageer met citaat
Je zou je er als Hollander in het buitenland bijna voor schamen... :oops:

Maar Snakeharley, je weet ook dat wij het koperdraad hebben uitgevonden hè? Twee Hollanders die om een cent vochten... :roll:
:lol:

Wo 24 Nov 2010, 02:49
Marinier
Marinier

Been thanked: 437 times
Reageer met citaat
HIER KOMT ALWEER DE "KRUIDENIERS MENTALITEIT"' OM DE HOEK KIJKEN......
BREEK ME DE BEK NIET OPEN......(IK HEB AL Z'ON KIESPIJN)

Wo 24 Nov 2010, 02:49
Marinier Commando
Marinier Commando

Has thanked: 5152 times
Been thanked: 672 times
Reageer met citaat
centenneukers
Ik lees: als er minder medailles terugkomen, moeten er meer aangemaakt worden. Mag ik hieruit opmaken dat de medailles opgepoetst worden en dan weer uitgereikt ? Loop je de kans dat je de medaille van een overledene krijgt ? Normen en waarden ? Zum kotsen ! Greetz. Snuf.

Wo 24 Nov 2010, 02:50
Marinier
Marinier

Been thanked: 184 times
Reageer met citaat
Medaille innemer
Ik denk dat dit iets zal zijn uit het jaar kruik wat snel aangepast moet worden.

De controle op het terugkrijgen, innemen, oppoetsen etc,etc zijn altijd hoger als een nwe uitreiken. Je maakt ze in serie, legt ze bij Trix op de plank en 1x pj deelt ze ze uit.
Zelfs het maken van een factuur voor huur en controle hierop zal duurder zijn dan nwe maken.

Maar er zal wel iemand heel blij zijn met zijn baantje als medaille innemer

Wo 24 Nov 2010, 02:53
Marinier
Marinier

Been thanked: 437 times
Reageer met citaat
Maar er zal wel iemand heel blij zijn met zijn baantje

Moet je dat aan de Kanselier voor de onderscheidingen vragen......Roy.....enz
:roll: ooit op Bronbeek geweest.... daar stikt het van de MWO"s ..Atjhe oorlog....
Nederland. ...op z'n smals al het gaat om erkenning...vroeger bij de mariniers..is het als je wat gegeven hebt,...
en je vraagt het daarna terug...dan krijg je een Krop....(Dikke nek) ...moet je ze nu zien ..
in de Haag,,... allemaal dikke nekken....voor de rest GB....!!

Wo 24 Nov 2010, 02:55
Reageer met citaat
Goh, nu dacht ik toch dat die onderscheidingen al geruime tijd in Pakistan en of India werden aangemaakt...? :lol: Maar de minister heeft wel de oude vertrouwde Nederlandse koopmans geest. Ja mannen, we krijgen de bestuurders die wij verdienen! En dat inmiddels al vele, vele jaren. De engelsen noemen dat zo mooi 'a Dutch treath' of zo iets, ha,ha. Oh ja, en de kanselier, we kennen hem toch? Die zet zijn 'ere baan (tje)' niet op het spel om de minister hierover te kapittelen toch?

Wo 24 Nov 2010, 02:56
Reageer met citaat
Ja dat is weer eens echt Nederlands op zijn (s)malst. Niets voor niets gebruikt men hier "Dutch" in nogal wat uitdrukking waar het om zuinigheid gaat. :wink:

Wo 24 Nov 2010, 02:57
Reageer met citaat
Dutch Treath

Nederlandse operationele eenheden die geregeld contacten onderhouden met buitenlandse eenheden zijn denk ik geen van allen onbekend met onze spreekwoordelijke zuinigheid. En dan bedoel ik in het bijzonder bij de ontvangst en begeleiding in onze kazernes voor (feestjes) een etentje en of een of meer drankjes, (meestal een paar meer... :lol: ) na afloop van de gezamenlijk uitgevoerde operaties. Bij de tegenbezoeken viel het mij wel op dat er meestal aanzienlijk meer van e.e.a genuttigd werd :idea: ?

Wo 24 Nov 2010, 02:58
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende