Het is momenteel Ma 23 Okt 2017, 13:22

Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Alles komt aan op discipline en details - Geert-Jan Knoops 

Het spijt ons,

De overige 6 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Marinier Commando
Marinier Commando

Has thanked: 162 times
Been thanked: 669 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Alles komt aan op discipline en details - Geert-Jan Knoops
Afbeelding

Als de verhalen van oud-mariniers iets leren is het dit: eens een marinier, altijd een marinier, ongeacht de verdere loopbaan. Want die discipline en die onversaagde houding gaan nooit meer weg. Drie mannen met een bloeiende vervolgcarrière over hun innerlijke marinier.

‘Alles komt aan op discipline en details’

‘Onlangs verbleef ik in verband met een internationale strafzaak met mijn vrouw Carry in een tophotel aan de Boulevard Haussmann in Parijs. Toen zij ’s morgens onder de douche stond, zag ik mijn kans schoon snel het bed recht te trekken. Carry mag mij graag plagen met mijn merkwaardige afwijking, maar ik kan het niet laten. Ook vuile vaat op het aanrecht vind ik slecht te verdragen. Zelfs om drie uur ’s nachts moet ik die wegwerken, anders slaap ik niet rustig.’

‘Na mijn middelbare school wist ik niet goed wat ik wilde, dus om nuttig bezig te zijn koos ik in 1980 voor de militaire dienst. Ik was fan van de Franse zeeonderzoeker Jacques Cousteau en wilde duiker worden bij de marine. Maar bij de keuring bleek dat ik als dienstplichtig militair niet in aanmerking kwam voor die functie en werd mij gevraagd of ik geen zin had in de officiersopleiding van het Korps Mariniers­. Daar kreeg ik op een gegeven moment het verzoek soldaten bij te staan voor de krijgsraad. Ik stemde toe en raakte gefascineerd door de werking van het recht.’

‘In het Korps Mariniers heb ik geleerd dat het aankomt op discipline en details. Orde en netheid verhogen de reactiesnelheid. Een paar jaar terug kregen Carry en ik ’s nachts een telefoontje van een politieagent van een bureau ergens in het midden van het land. De – inmiddels overleden – Telegraaf-columnist Bob Smalhout was aangehouden omdat een anonieme tipgever had gezegd dat Smalhout een granaat op zolder had. Zoals altijd stond mijn werktas voor het grijpen, zodat we direct konden vertrekken. Het duurde niet lang voordat Smalhout weer op vrije voeten was. De tip was vals: hij had een indrukwekkende wapenverzameling – inclusief alle daarbij behorende vergunningen.’

‘Ook heb ik in het Korps geleerd mijn emoties en behoeften te beheersen­. Ik weet nog dat wij na een uitputtende oefening terugkwamen op de kazerne, waar een rijk gedekte tafel klaarstond. De meeste jongens vielen aan als wolven, maar een paar kameraden en ik vonden dat we moesten wachten tot iedereen was aangeschoven. Goede officieren maken zich ondergeschikt aan het team en eten als laatsten.’

‘Uiteindelijk gaat het in het leven om respect. Anders dan veel andere advocaten zal ik nooit proberen de rechter, de officier van justitie of de politie in de media bij de enkels af te zagen. Wij willen de tegenpartij ruimte geven om zonder gezichtsverlies onze kant op te bewegen en als wij met krachttermen smijten, gaan de hakken in het zand. Natuurlijk­ worden er fouten gemaakt, maar naar mijn idee is er zelden sprake van opzet.’

‘Respect maakt ook het dagelijks leven aangenamer. De meisjes die de hotelkamers schoonmaken, verdienen weinig en mogen best een beetje worden geholpen. Net als obers overigens. Wanneer wij met een groep vrienden eten in een restaurant en het gezelschap zit nog na te praten, stapel ik alvast de borden op. Natuurlijk levert dat vreemde blikken op, maar die neem ik graag voor lief.’

‘Onlangs las ik met grote instemming de tekst van een toespraak van William H. McRaven, een Amerikaanse voormalig admiraal, een oud-commandant van de Navy Seals en de strateeg achter de uitschakeling van Osama bin Laden. Hij omschreef het opmaken van zijn bed als een van de belangrijkste lessen van zijn leven. “Wanneer ik daar mijn best voor doe”, vertelde hij zijn gehoor, “breng ik die taak gegarandeerd tot een goed einde en krijg ik een tevreden gevoel.” Voor een gewone burger lijkt deze levensles misschien wat triviaal, maar sinds mijn tijd bij het Korps Mariniers kan ook ik zonder rechtgetrokken bed niet aan de dag beginnen.’

fd.nl

Di 28 Mrt 2017, 18:52
Meld dit bericht

These users thanked the author Rinus - Doorn for the post (total 3): wil ijpelaarSnufFusil Automatique Lourd
  Rating: 42.86%
Profiel
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 7 berichten ]