Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Ma 22 Okt 2018, 01:38

Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
 10 vragen aan Johan Beljaars 

Het spijt ons,

De overige 2 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1078 times
Been thanked: 2020 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht 10 vragen aan Johan Beljaars
Van Ghentkazerne, 10 mei 2017 09.00 uur

Na een verkwikkend tochtje van 15 kilometer op de fiets, kom ik aan bij de poort van de Van Ghentkazerne. Een gesloten poort, het is immers exact 09.00 uur en ik hoor de zware stem van een marinier: ‘Stilte aan dek, front maken naar de vlag’. Het signaal vlaggenparade, gespeeld door een hoornblazer van de Tamboers en Pijpers galmt over het exercitieterrein. Ik zie de Nederlandse driekleur wapperend de weg vinden naar de top van de giek. ‘Doorgaan’, buldert de zware stem, gevolgd door 2 glazen op de scheepsbel.

Een vertrouwd ritueel op de ‘Van Ghent’, misschien wel de laatste kazerne in Nederland waar op deze wijze de vlaggenparade nog wordt uitgevoerd: de kazerneadjudant, jongens bij de vlag en een tamboer. En zo hoort het! Ik zie de kazerneadjudant nog even streng kijken naar de jongens bij de vlag, controlerend of zij de vlaggenlijn wel goed hebben aangeslagen en op zijn weg naar boven het bordes op, met een schuin oog controleren of de bel goed gepoetst is. Met vlijt en ijver, en met koperpoets uiteraard…

Esprit de Corps
Op mijn weg naar het buro van de kazerneadjudant, want voor hem ben ik op de kazerne, loop ik voorbij het Ereboek Korps Mariniers. Een glanzend gepoetste glazen kast, met daarin het met veel grandeur en respect uitgestalde ereboek. Het ereboek werd op 11 december 1950 aangeboden aan het Korps Mariniers en vermeldde in eerste instantie
“De namen van hen die vanaf Mei 1940 tot op 10 December 1950 het hoogste offer, hun leven voor het Vaderland gaven. Alsmede van allen die wegens betoonde moed met een Dapperheidsonderscheiding werden begiftigd.”

lees verder op http://rotterdam.combuild.iteeuwen.nl/2 ... ragen-aan/

Za 28 Jul 2018, 09:13
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 3 berichten ]