Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Ma 24 Sep 2018, 12:18



Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Fred in Nieuw Guinea deel 2 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.


Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: Do 30 Jun 2016, 19:28
Berichten: 2878
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1982 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Fred in Nieuw Guinea deel 2
We vervolgen het Nieuw Guinea verhaal van Fred

Nieuw Guinea: 2

Weer een ander verhaal,......lijkt ongelooflijk,.....maar het is waar!
Dit gaat over een klein detail tijdens een van onze patrouilles.
Wij moesten een meer oversteken om aan de andere kant door te stoten naar de zee en daar contact te maken met een passerende marineboot.......
Ons radiocontact met de buitenwereld was door een defect aan het toestel niet mogelijk en dus waren we volledig op ons zelf aangewezen.
Wij hadden het plan om aan de kust grote vuren te maken en zo de aandacht te trekken van passerende marineboten.....
Geen raar idee want wij waren al dagen vermist en het gebied waar we zaten werd ongetwijfeld goed in de gaten gehouden!
Meerdere patrouilleleden waren door allerlei omstandigheden dermate verzwakt dat we besloten niet meer om het meer heen te lopen maar om een vlot te bouwen.....en zodoende de af te leggen afstand duidelijk in te korten!
Als ik het nog weet.....om het meer lopen zou minstens nog 11 dagen lopen zijn door de jungle en dat leek ons niet aantrekkelijk, omdat we ook niets meer te eten hadden.....
We hadden de afgelopen dagen ook bijna niets gegeten!
Wij dus op zoek naar geschikte bomen om een vlot te bouwen.
Nou, dat was echt geen pretje want de jungle was dicht begroeid en ook de bomen stonden tussen en in het gebladerte en als we dan een geschikte boom vonden was het vanwege de mieren niet te harden!
Met onze kapmessen kapten we bomen en duizenden mieren kwamen, door dat geklop, in colonne van boven naar beneden marcheren en belaagden ons.
Ga maar na, als je tussen die bladeren staat te kappen ben je een mooi prooi voor die mieren!
En die waren niet zo klein ook!
Minstens twee cm......reuze mieren.
En dan die kop......als die beet,......had je niets te lachen!
Nadat we met veel moeite, naar ons idee geschikte bomen gekapt hadden gooiden we die bomen in het water, maar wat bleek?
Alle bomen bleven even drijven maar na verloop van tijd zonken ze!
Alle bomen zonken!
Dat ging ons begrip te boven......
Hout zonk?
Na een tijdje hadden we door hoe dat kwam.
Het was n.l. zo, dat lichte houtsoorten kennelijk poreus waren en na een tijdje volliepen met water, zwaar werden en zonken.
Andere houtsoorten waren zo wie zo zwaar en zonken gelijk!
Wij kwamen erachter dat we niet goed wisten welke houtsoort nu wel geschikt was.
Ik ben vergeten of er Papoea’s bij ons waren maar in ieder geval was het plan om met een vlot het meer over te steken niet meer actueel.
De aandacht was nu gericht op onze radio.....
Hij deed het niet meer.
Wat nu?
Het meer konden we niet oversteken.....
De radio was onze overleving!
Er was een marinier die bij Philips met radio’s had gewerkt en vroeg toestemming of hij die radio open mocht maken.
Nou was het verboden voor onbevoegden om iets aan de radioapparatuur te doen maar nood breekt wetten!
De commandant gaf toestemming.
De dienstplichtige marinier begon te sleutelen aan de generator die de energie opwekte voor de radio.
Hij had gelijk beet.
Toen hij het zaakje open had zag hij gelijk dat er twee contacten los waren, dus kennelijk was het de energievoorziening waardoor de radio niet werkte.
Toen werd alles anders!
Onmiddellijk werd er een “Flash bericht” (heeft voorrang op al het andere radioverkeer) uitgezonden naar de dichtstbijzijnde marineboot op zee.
Ja hoor......we kregen bericht terug!
Die goeie ouwe Navy.......!!!
Ze seinden dat ze zouden proberen om bij ons te komen maar dat kon alleen maar bij hoog water.....
Het duurde even tot het tij hoog was en ‘s morgens zagen we een LCPR (landingsboot) op ons afkomen.
Wat waren we blij!
De boot lag even later voor ons,.......lag heel scheef op de bodem van het meer vanwege het teruglopend tij.
Al gauw waren er boterhammen en soep (snert) aan wal maar dat kon niet iedere marinier verdragen (maag) en zorgde voor onverwachte stoelgang......
De volgende dag (ik meen ‘s nachts) bij hoog water vertrokken we naar de overkant en “likten de mariniers hun wonden”......alles ging weer goed!
Via een smalle zeestraat zouden we naar zee gaan en vervolgens terug naar Kaimana.
In onze ogen kon er niets meer tegen zitten!
Maar.......het ging weer fout!
We werden door een grote draaikolk de bush in gesmeten! We zaten vast in een mangrove gebied!
Wij dachten...... die boot krijgen nooit los!
Die bootsman (sergeant) lachte naar ons en zei dat het geen probleem was.
Wij weer gerust.
Hij takelde een Rubberboot buiten boord, maakte een kabel vast aan de LCPR en maakte het andere eind vast aan de Rubberboot.
De Rubberboot naar het andere eind, buiten de immense draaikolk, en vandaar trok hij de boot weer los.
Over vakmanschap gesproken....... die “vlootbalen” wisten goed wat ze deden!
Weldra bereikten we open zee en de rest ging weer zijn gangetje....

Marinier Fred.


Di 11 Sep 2018, 08:10
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ] 

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.

Vertaald door phpBBservice.nl.