Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Do 21 Jun 2018, 20:04



Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Grote risico's door tekort aan militaire luchtverkeersleider 

Het spijt ons,

De overige 3 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.


Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: Do 30 Jun 2016, 19:28
Berichten: 2383
Has thanked: 921 times
Been thanked: 1773 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Grote risico's door tekort aan militaire luchtverkeersleider
De luchtverkeersleiding van de Koninklijke Luchtmacht piept en kraakt in zijn voegen. Het personeelstekort bij de radarluchtverkeersleiding is zo groot en hardnekkig dat wettelijke taken niet meer altijd kunnen worden uitgevoerd.

Dat zeggen verschillende militaire luchtverkeersleiders tegen de NOS en het blijkt ook uit documenten die de NOS heeft ingezien. Onveilige situaties hebben zich nog niet voorgedaan, maar er worden wel risico's genomen.

Zo is in december en januari het luchtruim vijf keer 's nachts gesloten omdat er niemand voor de nachtdienst beschikbaar was. Daardoor konden traumahelikopters niet opstijgen. Dat werd pas mogelijk toen helikopterpiloten de civiele luchtverkeersleiding inschakelden. De ANWB, verantwoordelijk voor de traumahelikopters, heeft het gemeld bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Gevechtsoefeningen

De Nederlandse F-16-vliegers hebben ook last van de tekorten bij de luchtverkeersleiding. Het personeelstekort is zo groot dat F-16's de laatste maanden overdag nog maar beperkt kunnen oefenen op maandag en vrijdag, omdat er geen verkeersleider is om de hogere gebieden in het luchtruim te overzien.

Lager in de lucht blijven is geen optie, want op lagere hoogte verbruiken de jachtvliegtuigen te veel brandstof. Daardoor hebben de piloten minder tijd om gevechten te oefenen. De oplossing is dat het hogere luchtruim nu af en toe opengaat om de F-16's door te laten. Voor de toestellen van de NAVO-partners wordt die uitzondering niet gemaakt. Zij moeten omvliegen.

Ook is er de afgelopen twee maanden op tientallen dagen langdurig geen vluchtinformatie verschaft aan de kleine luchtvaart. Dat betekent dat bijvoorbeeld vliegscholen en sportvliegers in meer dan de helft van Nederland geen informatie konden krijgen over weersomstandigheden en ander verkeer in het luchtruim.

Een van de luchtverkeersleiders berekende dat van de benodigde 73 fte's er 18 niet zijn ingevuld. Om alle taken echt goed te kunnen uitvoeren zouden er waarschijnlijk meer dan 100 fte's moeten zijn, stelt hij. Bij sommige functies is het tekort groter dan bij andere. Van de tien benodigde junior Area-controllers (die het middelhoge luchtruim bedienen) zijn er bijvoorbeeld maar vijf.

verder op https://nos.nl/artikel/2218052-grote-ri ... iders.html


Zo 18 Feb 2018, 18:28
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


U mag nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.

Vertaald door phpBBservice.nl.