Het is momenteel Vr 31 Mrt 2017, 02:20

Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Deze PVV’ers willen politiek in 

Het spijt ons,

De overige 13 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht

Has thanked: 19 times
Been thanked: 45 times
Reageer met citaat
Bericht Deze PVV’ers willen politiek in
Deze PVV’ers willen politiek in: ‘Ze noemen me racist, maar ik zet door'

Het kost ze vriendschappen en misschien ligt ontslag op de loer. Toch willen honderden PVV'ers voor hun gemeente de politiek in. Wat beweegt ze en zijn ze bang? Vijf PVV'ers aan het woord.

Afbeelding
Cees Raven

Toen oud-marinier Cees Raven uit Julianadorp de oproep van Geert Wilders zag om te solliciteren als kandidaat-raadslid in zijn gemeente, zei een stemmetje in zijn hoofd meteen: doen! "Ik ben met pensioen en heb de keuze: lekker achterover hangen in een ver zonnig oord, of nog iets voor mijn land betekenen."

Cees, vader van een zoon en weduwnaar, kiest bewust voor het laatste. "Ik heb me als marinier 38 jaar voor mijn land ingezet. Dat gevoel dat je iets kunt betekenen voor je land, doet me goed. Als ik namens de PVV in de raad zou kunnen komen, heb ik ook dat gevoel. Daarom heb ik deze week mijn sollicitatiebrief opgestuurd naar de PVV."

In zoveel mogelijk gemeenteraden
PVV-leider Geert Wilders wil tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 in zoveel mogelijk gemeenten meedoen. Daarom plaatste hij begin deze maand een oproep om te solliciteren.

'Binnen een uur zijn er al honderden reacties binnen', twitterde Wilders vlak na zijn oproep. Hoeveel reacties er tot nu toe binnen zijn gekomen, zegt de partijtop niet. Ook over de verdere procedure wil de partij niets kwijt, blijkt uit navraag van RTL Nieuws.

Bang om PVV'er te zijn
De 25-jarige Maarten van Hattem is al jaren actief als PVV-vrijwilliger. Hij gaat het ook proberen, in zijn gemeente Eersel. Politieke ervaring heeft hij niet, wél een missie. "Het wordt tijd voor een nieuw geluid. Het CDA, de PvdA, de VVD, ze roepen al jaren hetzelfde. De PVV kan zorgen voor een nieuw geluid. Hoe mooi zou het zijn als ik daar aan kan bijdragen. Ik kan wel blijven klagen, ik kan ook iets gaan doen."

Maarten studeert business verkoop. Hij werkt daarnaast bij de Albert Heijn. Dat hij zich niet bij iedereen populair maakt als hij PVV stemt, is hij zich goed bewust. "Ik ken PVV'ers die er liever niet voor uitkomen dat ze PVV stemmen. Een collega maakte me laatst uit voor racist. Ik laat me daar niet door tegenhouden. Mijn broer is mijn grote voorbeeld. Hij is Statenlid en zit in de Eerste Kamer voor de PVV. Hij heeft gelukkig nooit ergens last van gehad."

Op het matje bij de baas
Maar andere PVV'ers wel. Zoals Ron (achternaam bij redactie bekend). Hij is conducteur en wil graag voor de PVV de politiek in. Maar er openlijk voor uitkomen, is lastig. Te beginnen bij zijn eigen familie. Zijn zus moet helemaal niets van de PVV hebben. "Dat staat tussen ons in en dat doet pijn", vertelt Ron. Ook op verjaardagen zorgt zijn politieke voorkeur voor conflicten.

Een Facebookberichtje over moskeeën viel bij zijn baas niet in goede aarde. "Ik ben daarvoor op het matje geroepen. Toen had ik spijt. Ik meen het wel, maar ik wil geen gedoe met mijn werkgever."

Nazi en racist
Cees Raven deed al twee keer aangifte van bedreigingen vanwege haattweets. "Het waren doodsbedreigingen naar Wilders en PVV'ers toe, niet persoonlijk aan mij gericht. Maar ik voelde me wel aangesproken, dus heb ik aangifte gedaan", zegt de oud-marinier.

Ook Nody Holkamp uit Enschede weet dat het nare gevolgen kan hebben als je uitkomt voor je politieke voorkeur. Hij zit al in de gemeenteraad namens de partij Forza! Een partij die gebaseerd is op de ideeën van de doodgeschoten Pim Fortuyn. Hij stapte op omdat hij constant op het matje werd geroepen door de burgemeester.

"Vanwege mijn politieke activiteiten is al eens iemand gaan klagen bij mijn baas om ervoor te zorgen dat ik mijn baan zou kwijtraken. Gelukkig is mijn baas daar niet op in gegaan. En ik krijg ook weleens bedreigingen via sociale media. Anoniem. Dat je een racist bent of een nazi. Ik trek me er weinig van aan. Ik wil meedoen in de politiek, om de misstanden aan de kaak te stellen."

Gewaarschuwd
Verschillende PVV'ers die hebben gesolliciteerd laten weten aan RTL Nieuws dat ze van de partijtop te horen hebben gekregen dat ze er rekening mee moeten houden dat een politieke baan voor de PVV consequenties kan hebben. Voor het werk, maar ook voor je vriendschappen. Daarnaast waarschuwt de PVV dat als je in de gemeenteraad komt, het geen goed betaalde baan is.

Nody laat zich daar niet door tegenhouden. "Ik trek me er weinig van aan." Wat hij wil? "Ik wil voorkomen dat mijn stad niet zoals Rotterdam of Amsterdam wordt. Er wordt hier nu ook een moskee gebouwd. Straks kan ik dat misschien wel tegenhouden."

Geen moskee
Student Maarten wil hetzelfde. Zijn gemeente heeft nog geen moskee. En geen windmolens. "En dat moet zo blijven", vindt hij.

Toch zijn niet alle PVV'ers het met alles wat Wilders zegt eens. Alle korans verbieden, dat gaat Cees Raven bijvoorbeeld te ver. "Het gaat met te ver om langs huizen te gaan om de koran weg te pakken. Maar we moeten niet wegkijken voor problemen. Criminele Marokkanen uitzetten naar hun land van herkomst, vind ik prima. Die mening maakt me nog geen racist."

Baksteen door raam
Jolanda Meijer solliciteert voor een gemeenteraadszetel in Capelle aan den IJssel. "Ik ben als de dood voor de islamisering, daar wil ik iets tegen gaan doen. Ook al heb ik nog geen politieke ervaring."

En ze wil nog iets; "De PVV uit de taboesfeer halen. PVV'ers zijn geen racisten en schorem." Er is nog een wereld te winnen, vindt ze. Een poster op haar raam hangen van Geert Wilders, durft Jolanda nu niet.

Met een reden: "Een moeder met twee kinderen die ik ken, kreeg laatst een baksteen door haar raam. En er stonden leuzen op haar muur. Omdat ze een poster had hangen. Dat maakt me angstig. Het is van de zotte, maar ik durf het gewoon niet."

bron rtlnieuws

Do 22 Dec 2016, 18:53
Meld dit bericht
Profiel
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 14 berichten ]