Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Do 16 Aug 2018, 21:47

Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Vrijspraak voor agent na doodschieten van ongewapende man 

Het spijt ons,

De overige 6 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 986 times
Been thanked: 1918 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Vrijspraak voor agent na doodschieten van ongewapende man

Een Amerikaanse politieagent die vorig jaar een ongewapende man doodschoot, is vrijgesproken. Op schokkende camerabeelden, die nu pas zijn vrijgegeven, is te zien hoe de man de agent op zijn knieën smeekt om niet op hem te schieten.

Het incident voltrok zich in Arizona, toen hotelgast Daniel Shaver met vrienden vanuit zijn hotelkamer op vogels schoot. Politie kreeg een seintje van omwonenden en vermoedde dat het een vuurwapen betrof. Achteraf bleek het om een luchtdrukgeweer te gaan, voorzien van plastic bolletjes.

Beschonken
In een algemeen rapport staat dat de drie gasten van het hotel, inclusief Shaver, samen aan het borrelen waren toen de politie arriveerde. Ze verkeerden in beschonken toestand op het moment dat de gewapende agenten hun kamer binnenstormden.

Tijdens het rechtsproces weigerde de politie de camerabeelden openbaar te maken. Nu dat wel is gebeurd, is te zien dat Shaver op verzoek van de aanwezige agenten zijn hotelkamer verlaat. Hij gaat vervolgens direct op de grond liggen.

,,Volg mijn bevelen op en maak geen fouten, doe je dat wel, dan aarzel ik niet om te schieten”, zegt agent Brailsford tegen de man.

Instructies
Alsjeblieft, doe het niet, ik probeer alles te doen wat je zegt
Daarop volgt een uitgebreide instructie, waarin Brailsford uitlegt hoe Shaver zijn armen en benen moet bewegen. Het lukt de aangeschoten hotelgast echter niet om de instructies goed op te volgen. De agent zegt hierop streng: ,,Als je nog één fout maakt, schiet ik.

Shaver reageert: ,,Alsjeblieft, doe het niet, ik probeer alles te doen wat je zegt.” Hij maakt een fout door naar zijn heupen te grijpen, waardoor de agent denkt dat hij een vuurwapen probeert te pakken. Achteraf blijkt dat Shaver waarschijnlijk geprobeerd heeft zijn ver afgezakte broek op te trekken, omdat zijn ondergoed te zien was.

Brailsford schoot vijf keer met een semiautoamtisch wapen. Het slachtoffer kroop snikkend richting de agent, vlak voordat hij uiteindelijk stierf. Brailsford werd onder meer beschuldigd van moord.

De agent is evenwel vrijgesproken, omdat hij volgens de rechter gedacht kon hebben dat de hotelgast een wapen had. Het slachtoffer laat een vrouw twee jonge kinderen achter.

AD.nl

Za 09 Dec 2017, 13:21
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 7 berichten ]