Switch to full style
Plaats een reactie

Korps Mariniers oefende nachtelijk springen

Di 10 Apr 2018, 07:42

LELYSTAD AIRPOTRT 8 April 2018 – Het Korps Mariniers heeft de afgelopen week geoefend in het parachutespringen. Dit deden zij voornamelijk met de bont-beschilderde Short SC.7 Skyvan 3: OE-FDN. Deze vliegende “schoenendoos”was op maandag aangekomen op Teuge. Boven dit veld werden de sprongengemaakt.

De OE-FDN is een van de fraaist beschilderde kisten in Europa g. Aan een kant is het toestel voorzien van een “digitaal” grijscamouflageschema. Aan de andere kant is het toestel roze, om de naam van defirma – Pink Aviation – eer aan te doen. Dit alles wordt afgemaakt door eenvrolijke mond voor op de neus van het toestel.

Er was tijdens deze oefenweek ook voorzien in nachtsprongen. Hie rvoor was speciaal een NOTAM van kracht. Door het slechte weer van de laatste dagenwas het alleen mogelijk om op donderdagavond 5 april te springen.


Een filmfragment van de vliegende “schoenendoos” tijdens een anderen vlucht

Voor die gelegenheid werd de OE-FDN v an Pink Aviation overgevlogen naarL ely stad Airport. Aan het einde van de middag kwam het toestel hier aan. Bijhet laatste streepje daglicht (om 20:30u lt) werd gestart voor een eerstestick met acht commando’s richting Teuge.


De OE-FDN klom naar 9.500 voet (bijna 3 km). Daar stapten de mannenonverschrokken met hun volle bepakking uit. De Skyvan is daar uitermatege schikt voor, omdat het een laadklep aan de achterzijde heeft waardoor de
para’s zo het toestel uit kunnen rennen.

Ondertussen werd de tweede stick met springers in gereedheid gebracht in hetluchthaven gebouw op Lelystad Airport. Hun fikse uitrusting (o.a.hoogtemeter, GPS-tracker, kompas, strobelight, glowstick en natuurlijk hun parachute) werd door een instructeur gecontroleerd.

Vervolgens werd deexit-dril nog een keer doorgenomen en de procedure tijde ns het openen van dechute. Daarna sprak men nog een keer het naderingsproces van het veld dooren wat te doen als men af zou drijven en buiten het veld een landing maakt.Precies een uur later lichtte de Skyvan voor de tweede keer zijn wielen van
het asfalt van Lelystad Airport. Ook nu werd met acht mariniers naar 9.500 voet
boven Teuge geklommen.
Uiteindelijk stond de OE-FDN met zijn twee Oostenrijkse piloten en Nederlandse jumpmaster rond 22:15 weer op het platform.

pilootenvliegtuig.nl
Plaats een reactie