Het is momenteel Ma 21 Aug 2017, 04:37



Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Zweten op maximale duikdiepte 

Het spijt ons,

De overige 6 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.


Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Marinier
Marinier
Avatar gebruiker

Geregistreerd: Do 30 Jun 2016, 19:28
Berichten: 1241
Has thanked: 474 times
Been thanked: 854 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Zweten op maximale duikdiepte
“Er heerst dan wel even een serene stilte aan boord. Het is spannend, maar niet gevaarlijk. Er is een bepaald risico, maar gecontroleerd.” Kapitein-luitenant-ter-zee Henk de Weerd is net terug van een vaartocht met onderzeeboot Zr. Ms. Zeeleeuw. Deze dook dit weekend in een Noors fjord verschillende keren naar maximale diepte.

Onderzeeboot naast transportschip

De zogenoemde ‘diepduik’ gebeurde voor het eerst na groot onderhoud in december 2015 Een duik op maximale diepte is nodig voor een technisch volledig inzetbare boot. De maximale duikdiepte is een zorgvuldig bewaard geheim en wordt aangeduid als ‘D’. Varend op diepte ‘D’ controleert en test de bemanning op dichtheid en prestaties.

Smeerwater
Hoofd instandhoudingsgroep onderzeeboten kapitein-luitenant-ter-zee Henk de Weerd: “Het ging uitstekend. Je kijkt met name naar de dichtheid van de drukhuid en luistert naar het geluid van de constructie. Dus lek je niet en maak je geen geluid, want ook op maximale diepte kan dat je verraden. Je hebt verschillende systemen die juist een heel klein beetje moeten lekken om dicht te kunnen zijn. De schroefas heeft bijvoorbeeld 'smeerwater' nodig om te kunnen draaien. Daar mag het een druppel lekken. Maar ook daar zijn we zijn ruimschoots binnen de marges gebleven.”

Tikkeltje zweten
Onder 300 meter diepte beginnen bepaalde systemen ‘een tikkeltje te zweten’, vertelt De Weerd: “Dat is geen enkel probleem. Dan draaien we met een enorme steeksleutel bouten aan. Er was ook een torpedoteam mee, dat speciaal keek naar de torpedobuizen. Ook die moeten we op die diepte kunnen gebruiken. Op zo’n moment staat alle druk op het achterdeksel omdat het voordeksel open is voor de torpedo. Maar dat ging goed.”

Groot onderhoud
De Zeeleeuw werd eind vorig jaar te water gelaten na een ingrijpende modernisering en groot onderhoud. Hiermee was de onderzeeboot als eerste van het Walrusklassekwartet klaar voor nog 10 jaar inzet. De Weerd: “Naast de ongeveer 40 bemanningsleden waren er opstappers mee van de Directie Materiële Instandhouding. Zij waren intensief betrokken bij het onderhoud en de modernisering en keken hoe de vernieuwingen het hielden. De duik was echt een gezamenlijke prestatie.”

Afbeelding
Zr. Ms. Zeeleeuw komt boven water (september 2009).

Noodscenario’s
Voorafgaand aan de duik oefende de bemanning in teamverband extra op noodscenario’s, zoals brand en lekkage. Ook tijdens de duik stonden er extra mensen op post om zo nodig in te grijpen. De boot is nu technisch vrijwel volledig operationeel. Commandant Onderzeedienst kapitein-ter-zee Hugo Ammerlaan: “Hierna moet de bemanning opwerken. Een uitdagend traject, dat we begin 2017 afronden met de Britten. Daarna gaat de boot naar de Amerikaanse AUTEC-range om de nieuwe wapens te testen en zich te certificeren.”

defensie.nl


Di 25 Okt 2016, 17:51
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.

Vertaald door phpBBservice.nl.