Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Wo 13 Dec 2017, 06:17

Reageren op dit onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
 Officiersopleiding 2014-2015 
Auteur Bericht
Marinier Commando
Marinier Commando

Has thanked: 4250 times
Been thanked: 617 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Re: Officiersopleiding 2014-2015
Hoe is je Welsh, Sietse ? Greetz. Snuf.

Do 05 Mrt 2015, 11:52
Meld dit bericht
Profiel Privébericht versturen E-mail
Marinier
Marinier

Has thanked: 0 time
Been thanked: 23 times
Reageer met citaat
POTOM week 21,22,23 & 24

Hallo mannen,

Wederom na 4 weken een verslag over wat we weer allemaal meegemaakt hebben, met in dit deel alles over onze 3 wekelijkse oefening in Sennybridge en omstreken, Wales.

De 3 weken in Wales waren als volgt verdeelt; week 1 stond in het teken van oefening Dragon storm, een bivak van 6 dagen in de heuvels samen met de Engelse Young Officer's, de Engelse equivalent van de POTOM. We begonnen met een inmars van ongeveer 15 kilometer door de heuvels heen inclusief groepswapens en munitie. Ik had geluk en mocht de gehele mars met de GPMG lopen. Meteen kwam hierbij het Engelse navigeer talent aan het licht, want tegen het eind van de inmars aan werd er ongeveer om de 10 minuten gestopt voor een navigatie check. Later deze oefening bleek dat het voor sommigen ook erg lastig was de verschillende, mega markante woodblocks van elkaar te onderscheiden. Toen we in ons woodblock waren aangekomen werden de shell scrapes gegraven en werd de PH ingericht. Er kon vervolgens wel een uurtje gesnurkt worden, voordat eenieder wakker werd gemaakt om te beginnen aan de models die voor de 1e order gemaakt moesten worden. Daarmee werd meteen het ops temp aangegeven dat de royal marines hanteren. Tijdens de 1e order kwamen wij erachter dat een gemiddelde order van de Engelsen ook een stuk langer duurt dan die van ons, de langste order waar ik bij heb gezeten duurde 3.5 uur, met vervolgens een debrief van een uur. We hebben vervolgens verschillende troop attacks gedaan, zoals hasty attacks, ambushes, fighting patrols, deliberate attacks en FIWAF (Fighting in woods and forests). Dit laatste was nieuw voor ons aangezien de bossen in oefenterreinen in Nederland geheel anders zijn dan de aangeplante bossen in Wales. Deze bossen zijn vaak vierkant, aangelegd door de mens en vaak ook dicht bebost, waardoor communicatie lastig is. Hierdoor hebben de Engelsen een aparte manier van vechten gecreëerd voor dit soort bossen.

Door het hoge operationele niveau waren de young officers na 2 dagen al redelijk kapot, ook een aantal mannen van de POTOM begonnen al wel redelijk moe te worden, wat te zien was in het aantal open ogen tijdens de orders. :wink: Dit ging door tot donderdagmiddag, waar een zogenoemde forced rest plaats vond. De mannen in de PH konden gaan snurken en HQ, die op dat moment in onze troop door POTOM cursisten werd gevormd gingen naar het kader toe. Daar eenmaal aangekomen kregen alle HQ elementen een company order briefing over de company attack die in het begin van de volgende ochtend, rond 2 uur snacht's uitgevoerd zou gaan worden. Het was erg leerzaam om daar bij te zijn! Alle wachtposten konden ingetrokken worden en met uitzondering van de AS'er die de radio moest uitluisteren kon iedereen gaan slapen. Uiteraard was ik op dat moment AS's, maar gelukkig word ik wakker van de radio dus ik kon af en toe ook wel een oogje dicht doen.

De company attack bestond uit 3 afzonderlijke woodblocks, die na elkaar gecleared zouden worden door de 3 verschillende troops. De woodblocks hadden een codenaam gekregen, en in een van de woodblocks zou een generaal van de vijand zich verstopt hebben, onder de codenaam Goldfinger. De troop waar ik onderdeel van was ging woodblock 2 clearen, waarna we covering/suppressing fire zouden gaan leggen op woodblock 3. De 4 vijanden in ons woodblock werden snel uitgeschakeld waarna ik als AS'er door kon geven aan de company commander dat het woodblock gecleared was en we onze arcs aan het leggen waren op woodblock 3. Vervolgens werd door de 3e troop het 3e doel met succes aanvat. Door het slechte weer de laatste nacht, en onverwachte kou die resulteerde in sneeuw, raakte er helaas iemand van de young officers onderkoelt. Hierdoor werd de aanval in eerste instantie uitgesteld, net voor de link up met de recce group werden we teruggestuurd naar een shelter waar we het weer afwachten. Uiteindelijk ging de aanval gelukkig wel door. Hierna zat het bivak erop, waarna we het Engelse kader bedankt hebben dat we deel mochten nemen aan hun oefening en wij werden bedankt voor de prettige samenwerking. Hierbij werden mooie woorden gesproken door de Engelse Majoor over de goede samenwerking tussen de Royal Marines en het RNLMC.

Na het bivak gingen we onze uitrusting onderhouden en klaarmaken voor 2 weken life fire training. Ook dit waren 2 mooie en leerzamen weken waarbij we wederom veel hasty troop attacks hebben gedaan. Ook was er ruimte voor een deliberate attack, een ambush, een withdrawel en het schieten met HEAT panzerfausten en High Explosive UGL grenades. Wederom veel geleerd, zowel tactisch, maar ook over de verschillende wapensystemen en hoe je ze het beste in kan zetten. Ook hebben we gewerkt met Enablers, bijvoorbeeld een GPMG SF team of een Assault Engineer die ons kwam ondersteunen om vijandelijke posities op te blazen. Uiteindelijk hebben we deze 2 weken afgesloten met een speedmars, wederom een pittige speedmars door de heuvels van Wales heen. De sergeant zei voor aanvang al dat vooral het laatste stukje pittig zou worden, dit was niet gelogen, het laatste stuk was nog even flink heuvel op en het tempo zat er goed in. Hierdoor moesten ik en nog 2 anderen lossen, maar uiteindelijk kwamen we wel met zijn allen binnen omdat de groep even tweemaal rechtsom maakte. Daarna werden de ondersteunende kaderleden en de ondersteuning in de vorm van mariniers in Doorn bedankt en was er een lekker endex biertje! Met dat biertje werden 3 mooie en leerzame weken in Wales afgesloten, waarin we in de weekenden ook mochten genieten van het nachtleven van Cardiff en Swansea.

Week 24, vorige week, zou in het teken staan van de basis helicopter training. Er waren helaas voor ons geen helicopters beschikbaar dus dit is uitgesteld. We hebben vorige week dus niet veel bijzondere dingen gedaan. Wat lessen, sport en in de avonduren hadden we wat vrije ruimte om zelf te sporten of naar de POTOM bar te gaan. Week 24 was een kort weekje, op donderdagavond na de avondmaaltijd zijn we bedankt en hebben we genoten van een lang paasweekend, het voelde als een vakantie :wink:

Gr. Sietse m3

Wo 08 Apr 2015, 09:55
Meld dit bericht

These users thanked the author SietseVink for the post (total 6): MichielZwaluwLvZettenmtbwilcoAdrian97Rinus - Doorn
  Rating: 85.71%
Marinier Commando
Marinier Commando

Reageer met citaat
Sietse, interessant verhaal. Thnx. Greetz. Snuf.

Wo 08 Apr 2015, 11:42
Meld dit bericht
Marinier
Marinier

Reageer met citaat
Hallo allen,

Ik besef me dat het alweer een hele tijd is geleden dat ik jullie op de hoogte heb gehouden van mijn vorderingen tijdens de POTOM. Alles gaat nog goed en er begint zelfs langzaam een einde aan te komen! Na de 3 weken in Wales hebben we wat weken met lessen op de kazerne gehad, een week naar Texel geweest om amfibische operaties uit te voeren en zijn we een week met de mannen uit Doorn het veld in geweest om nogmaals ambushes, hasty attacks en fighting patrols op de vijand los te laten. De aankomende 2 weken staan in het teken van Close Quarter Battles en we zullen volgende week dan ook gaan oefenen in het oefendorp op de Harskamp, de week daarop gaan we naar Lagland (Belgie, net ten westen van Luxemburg).

De komende weken gaan we dus eigenlijk voor het eerst aan de slag met CQB, opzich wel bijzonder aangezien hedendaags de meeste gevechtssituaties zich voordoen in of rondom een stad. Hebben we daarvoor nu 10 weken in het los gelegen :wink:

Voor de mensen die het nog niet gezien hebben, er is een fotograaf / schrijver die de POTOM van behoorlijk dichtbij heeft meegemaakt en heeft hier delen van zijn verslag staan: http://nieuws.thepostonline.nl/2015/05/ ... iers-slot/

Gr, Sietse

Za 09 Mei 2015, 07:39
Meld dit bericht

These users thanked the author SietseVink for the post (total 4): LvZettenAdrian97Snufton1950
  Rating: 57.14%

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Reageer met citaat
Goed bezig!

Maar de POTOM was niet bij het assaut? Jammer, jullie hebben een leuk feestje gemist!

Za 09 Mei 2015, 09:50
Meld dit bericht
Marinier Commando
Marinier Commando

Reageer met citaat
Sietse, hoe lang nog ? Greetz. Snuf.

Za 09 Mei 2015, 11:15
Meld dit bericht

Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Reageer met citaat
leuk om weer wat van je te horen Sietse! veel succes!

Za 09 Mei 2015, 19:23
Meld dit bericht
Marinier
Marinier

Reageer met citaat
Achterhöker schreef:
Goed bezig!

Maar de POTOM was niet bij het assaut? Jammer, jullie hebben een leuk feestje gemist!

We waren er wel degelijk, donderdag was een ieder er en vrijdag en zaterdag waren er een aantal.

Za 30 Mei 2015, 12:12
Meld dit bericht
Marinier
Marinier

Reageer met citaat
Inmiddels nog maar 3 weken!

Afgelopen weken bezig geweest met CQB op de harskamp en in Belgie, en vorige week verschillende grote aanvallen gedaan met behulp van LCVP's, frisc's en een heli op Texel. Veel nieuwe dingen geleerd de laatste tijd, en het zit er inmiddels bijna op! Aankomende week is de laatste kazerneweek en dan gaan we maandag 8 juni beginnen met de FINEX. Ik had in augustus niet durven zeggen dat ik er zo dicht voor het einde nog bij zit. Inmiddels nog 18 mannen over, van de 55. Onvoorstelbaar hoeveel mannen er door het jaar heen zijn afgevallen, maar dat maakt het alleen maar mooier dat ik er zelf nog bij zit. Jullie zullen via de social media ongetwijfeld op de hoogte gehouden worden van onze vorderingen gedurende de FINEX, maar als ik 19 juni binnen mag lopen dan zal ik daarna proberen een mooi verslag neer te zetten!

Gr. Sietse

Za 30 Mei 2015, 12:17
Meld dit bericht
Marinier Commando
Marinier Commando

Reageer met citaat
Inderdaad onvoorstelbaar, Sietse, zo om en om nog 1/3 over van de 55 starters. We zien je straks wel op de video of slideshow van de FINEX. a1dh Greetz. Snuf.

Za 30 Mei 2015, 14:39
Meld dit bericht
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende