Het is momenteel Zo 22 Apr 2018, 01:13

Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ] 
 Sobere opvang: 'Eten te saai, tent te koud en geen seks' 

Het spijt ons,

De overige 27 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Marinier
Marinier

Has thanked: 609 times
Been thanked: 724 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Sobere opvang: 'Eten te saai, tent te koud en geen seks'
Ruim zeventig bewoners van megakamp Heumensoord bij Nijmegen zeggen in hongerstaking te zijn tegen de in hun ogen 'te sobere opvang'. Dinsdag hielden ze een protestmars. ,,In tenten is het echt te koud voor onze kinderen."

Please, laat ons van kamp veranderen.
Vooraan lopen de kinderen. Eentje wordt in een rolstoel voortgeduwd. Ze dragen spandoeken met teksten als 'we are in the open, our children in danger of biting cold'. Daarachter komen de vaders en een enkele moeder. Zo'n zeventig mensen bij elkaar. Vooral Syriërs. Ze lopen de lange boslaan vanaf opvangkamp Heumensoord af naar de buitenwijken van Nijmegen en dragen hun spandoeken de woonwijk door. Ze zijn zo boos over de leefomstandigheden op het kamp, dat ze ontbijt en lunch uit protest hebben overgeslagen. ,,Hongerstaking? Ja. En dat houden we vol."

Het is een protest tegen een kamp dat staatssecretaris Dijkhoff eerder deze week juist als voorbeeld stelde. Er zouden nog wel 'drie of vier Heumensoorden bij komen'. Grootschalige noodopvang voor een paar maanden: sober, maar humaan. Dé manier waarop Nederland zijn vluchtelingen de winter door moet krijgen, vindt het kabinet.

Wat schort er aan kamp?
De Syriër Mohammed Khir, middelbare leeftijd, loopt mee in de mars en is een van de weinigen die Engels spreekt. Hij heeft wel een paar dingen. ,,Het is nu echt te koud in de tenten, zeker voor families met kinderen." Sommige mensen slapen nu al met hun jas aan, extra dekens zijn er niet. ,,En dan moet de winter nog komen," zegt Khir. ,,De douches en toiletten zijn vies. Niet iedereen is blij met het eten, want ontbijt en lunch zijn elke dag hetzelfde." Bewoners twijfelen of het wel halal is. Niemand kan een antwoord geven, mopperen ze.

De 49-jarige Fuad klaagt over de medische zorg. Hij werd een paar dagen geleden onwel op het toilet. "Ik werd duizelig en viel flauw. Ik ben een uur bewusteloos geweest. Mijn vrienden schoten me te hulp en vroegen om medische hulp, maar het duurde 1,5 uur voor er een ambulance kwam. Ik ben onderzocht, maar niet meegenomen. Ik wilde naar het ziekenhuis. Ik heb pijn aan mijn nek."

Geen privacy
Een andere man hekelt het gebrek aan privacy. De asielzoekers slapen met acht personen in stapelbedden in slaapvertrekken. Soms zijn dat ook twee gezinnen. "Ik kan geen seks hebben met mijn vrouw," zegt een van de mannen. "Dat is een groot probleem."

Een andere demonstrant onderbreekt en zegt: ,,Het gaat vooral om de kou in de tenten." Laat Nederland vooral niet denken dat ze ondankbaar zijn voor de opvang. Ze zijn blij dat ze in dit land mogen zijn. ,,Maar, please, laat ons van kamp veranderen." Want dit, paviljoententen middenin een bos, is niet wat ze in gedachten hadden bij opvang in Europa. "Dit is een dierentuin. Andere mensen krijgen een huis, geen tent. Waarom zitten wij in een bos?" zegt Abt. "Toen ik tegen de man van de IND zei dat het niet eerlijk is, zei hij: 'Dat klopt.'"

3000 vluchtelingen
Heumensoord is sinds 10 dagen open en er wordt nog steeds gebouwd. Er wonen nu al 700 mensen, onder wie zeker 100 kinderen. Dit weekend komen er weer 500 bij. Uiteindelijk zullen er 3000 vluchtelingen slapen. Hoeveel gezinnen daarbij zitten is niet precies duidelijk.

Toen de eerste bewoners in het kamp aankwamen, vertrokken er uit onvrede direct weer een paar. Ze waren snel terug, want ander onderdak kregen ze niet. Nu steekt de onvrede weer de kop op. Al doen lang niet alle bewoners mee aan het protest. Zij zeggen: ,,Het is niet echt goed hier, maar beter dan het nu thuis in Syrië is." De tenten zijn wel verwarmd, sommige bewoners vinden het zelfs te warm, zeiden ze eerder in de media. Journalisten mogen het kamp niet op om zelf een oordeel te vellen.

Geen leefgeld of buskaart
Een woordvoerder van het COA meldt dat 'de geboden noodvoorzieningen in lijn zijn met de andere noodopvanglocaties'. Oftewel: een bed, douchegelegenheid en drie maaltijden per dag. Er is wel een verschil met een regulier azc: bewoners van de noodopvang krijgen nog geen leefgeld of buskaart. Mensen in noodopvang zijn namelijk al wel geregistreerd, maar zitten nog niet in de asielprocedure.

De COA-woordvoerder vermoedt dat de onrust is ontstaan door een voorlichtingsgesprek een dag eerder. Bewoners is meegedeeld dat ze waarschijnlijk nog meerdere maanden op Heumensoord moeten blijven wonen. ,,Dat zorgde voor onrust bij een kleine groep bewoners."

Het Rode Kruis zegt dat alle vluchtelingen op Heumensoord een kledingpakket hebben gekregen. "Daarin zitten schoenen, sokken, twee stuks ondergoed, een hemd, een T-shirt, een blouse, een trui en een broek," zegt Kirsten Wegman van het Rode Kruis.
Rode Kruis: winterjassen nodig
Het Rode Kruis is naarstig op zoek naar winterjassen om de vluchtelingen de winter door te helpen. Nu de kou snel invalt, is iedere warme jas welkom. ,,We wisten natuurlijk dat de winter eraan kwam, maar nu wordt het plotseling kouder," zegt woordvoerster Hanna Emmering. ,,Wij zien de wensenlijstjes van de Welkomwinkels die wij op verschillende plaatsen in het land hebben. Negen van de tien keer staan daar winterjassen en andere warme winterkleding op. Zowel voor mannen, vrouwen als kinderen. Op sommige plekken zijn er overigens wel genoeg spullen." Op de website hulpvoorvluchtelingen.nl staat een overzicht van Welkomwinkels.

Afbeelding

Wo 14 Okt 2015, 07:55
Meld dit bericht
Profiel
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 28 berichten ]