Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Zo 21 Okt 2018, 04:36

Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ] 
 Seks nekt marinier 

Het spijt ons,

De overige 18 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht

Has thanked: 30 times
Been thanked: 45 times
Reageer met citaat
Bericht Seks nekt marinier
MILITAIRE CARRIÈRE OVER VANWEGE RELATIE MET RUSSIN

Een korte affaire met een Russin dreigt een Nederlandse marinier zijn loopbaan te kosten. De liefde was snel voorbij, maar de voormalig assistent-defensieattaché in Moskou werd jaren nadat hij er weg was alsnog op last van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) op een zijspoor gezet.

Het is 2012 wanneer de sergeant wordt gevraagd bij te springen op de Nederlandse ambassade in Moskou. Hij heeft geen ervaring als inlichtingenman en ook niet het vereiste hoogste niveau van screening. Maar de defensieattaché heeft snel iemand nodig die zijn agenda kan bijhouden, kranten screent op interessante berichten en vliegtickets regelt.

Geen werk met een hoog 007-gehalte, zo vertelt de marinier de bestuursrechter zes jaar later. „Ik mailde altijd via Gmail.” Toen de beroepsmilitair zijn leidinggevenden een dag na de eerste ontmoeting vertelde het erg gezellig te hebben gehad met de Russin schrokken ze niet.

Niemand had het over het gevreesde scenario dat de Nederlander was getrapt in een zogeheten honeytrap. Een dame ingezet door een vijandelijke dienst om te spioneren. Of hij ook meldde dat de vrouw zwanger van hem werd, kan hij zich bij de rechter niet meer herinneren. Hij verbrak in ieder geval na een maand het contact. Voorgoed.

De sergeant hoort er jaren niks meer over. Na Moskou gaat hij terug naar het korps Mariniers en dient naar volle tevredenheid. Totdat de marinier in 2014 aan een nieuwe functie wil beginnen en zijn zogeheten verklaring van geen bezwaar (VGB) moet worden vernieuwd. Vanwege ’Moskou’ weigert de MIVD dat. Omdat elke militaire functie geldt als een vertrouwensfunctie kan de onderofficier binnen Defensie geen kant meer op. Tijdens de rechtszitting waar hij in beroep gaat tegen het besluit hem te schorsen erkent een vertegenwoordiger van de inlichtingendienst dat de gang van zaken geen schoonheidsprijs verdient. Maar de dienst is onwrikbaar. Vanwege het niet melden van een buitenlandse partner krijgt de marinier geen VGB.

De MIVD-man uit dat het gebruikelijk is personeel met een geweigerde VGB thuis te laten zitten. Pas nadat alle rechterlijke bezwaarmogelijkheden zijn afgewerkt kijkt Defensie naar ander werk, waar geen verklaring nodig is. Dat kan in dit geval nog jaren duren, zo verwacht raadsman Michael Ruperti.

De sergeant komt de rechtszaal niet veel geruster uit dan hij naar binnenstapte. „Ik heb niks gedaan dat niet mocht”, verzucht hij. .„Ik heb tegenover deze vrouw nooit iets gezegd over mijn werk. Ze vroeg ook niks. Toch zit ik 2,5 jaar thuis. Ik wil niets liever dan weer aan de slag.”

Di 27 Sep 2016, 08:12
Meld dit bericht

These users thanked the author berkelo for the post (total 2): Fusil Automatique LourdSnuf
  Rating: 28.57%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 19 berichten ]