Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Wo 22 Nov 2017, 12:15

Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Sjaak Severs neemt afscheid van het Veteranen Platform 

Het spijt ons,

De overige 2 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Marinier Commando
Marinier Commando

Has thanked: 167 times
Been thanked: 714 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Sjaak Severs neemt afscheid van het Veteranen Platform
Afbeelding

1 september 2017

Vijf jaar lang gaf Sjaak Severs als directeur – en later als Hoofd Bureau – leiding aan het dagelijkse reilen en zeilen van het Veteranen Platform. Hij maakte de verhuizing van Den Haag naar Doorn mee en zag de samenwerking tussen de verschillende veteranenorganisaties sterk groeien. “Doordat we nu allemaal in Doorn zitten, kunnen we effectief werken. We zijn één grote familie”.

Dat oud-marinier en Irak- en Cambodjaveteraan Severs op deze positie terecht kwam, was min of meer toevallig. In 2008 ging hij met FLO en werd aansluitend voorzitter van het Contact Oud- en actief dienende Mariniers (COM), de grootste vereniging voor oud-militairen die Nederland kent. “Mijn vrouw vond het goed”, lacht Severs. “Zij heeft ook wel wat met veteranen. Voor de Nederlandse Veteranendag organiseert zij ieder jaar de manifestatie op het Malieveld.”

Zodoende kwam Severs ook als vicevoorzitter in het bestuur van het Veteranen Platform terecht. “Ik was nog maar net begonnen toen de directeur door ziekte wegviel”, vertelt Severs. “Ik heb toen eerst die functie 14 maanden waargenomen en daarna 10 maanden ad interim ingevuld. Na die tijd ben ik officieel aangesteld als Hoofd Bureau.”

Professionalisering

In de vijf jaar dat Severs aan het roer stond van het Bureau Veteranen Platform, heeft hij een sterke professionalisering gezien. Bijvoorbeeld van de nuldelijnsondersteuning voor veteranen. “Toen ik aantrad, stond dat nog in de kinderschoenen. Inmiddels hebben we een landelijk dekkend systeem met bijna 500 nuldelijnsondersteuners. Er is veel belangstelling voor. We moeten nu oppassen dat het er niet te veel worden en dat ze goed opgeleid worden.”

Doorn

Over het feit dat het Veteranen Platform eerst in Den Haag zat, wil Severs zich niet uitspreken, maar de verhuizing naar het pand van De Basis in Doorn noemt hij als één van de hoogtepunten in zijn periode bij het VP. “Voor mij gaf het een gevoel van thuiskomen. In 1973 ben ik aan de overkant in de marinierskazerne begonnen. Het belangrijkste is dat alle instanties nu onder één dak zitten. De lijntjes zijn daardoor een stuk korter, wat het werk een stuk gemakkelijker maakt. Ik heb de samenwerking altijd als heel prettig ervaren.”

Uitdagingen

In zijn periode als directeur/Hoofd Bureau, maakte Severs de overgang van stichting naar vereniging mee. Daardoor kunnen veteranenorganisaties nu ook als ‘buitengewoon lid’ aanhaken bij het Veteranen Platform. Denk bijvoorbeeld aan de stichting ‘Dutch Military Veterans’ die vooral bestaat als facebookgroep. Daardoor groeit het VP nog steeds en Severs laat aan zijn opvolger een gezonde en relevante organisatie achter. Toch ziet hij wel de nodige uitdagingen. “Dat zit bijvoorbeeld in het vinden, binden en boeien van jonge veteranen. Daarnaast willen we ook meer de actief-dienende veteranen bij het veteranengebeuren betrekken.”

Kleinkinderen

Na zijn afscheid van het Veteranen Platform, gaat Severs nog een jaar door als voorzitter van het COM. Daarnaast hoopt hij ook wat tijd voor andere dingen te krijgen. “Ons huis heeft nog wel wat achterstallig onderhoud en ik heb twee kleinkinderen waar ik wat meer mee wil optrekken.”

Vr 01 Sep 2017, 17:05
Meld dit bericht

These users thanked the author Rinus - Doorn for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 3 berichten ]