Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Zo 19 Nov 2017, 09:31



Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Peru onderzoekt behoud voormalige kruiser De Ruyter 

Het spijt ons,

De overige 4 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.


Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Online
Marinier
Marinier
Avatar gebruiker

Geregistreerd: Do 30 Jun 2016, 18:28
Berichten: 1546
Has thanked: 579 times
Been thanked: 1032 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Peru onderzoekt behoud voormalige kruiser De Ruyter
Het vlaggenschip van de Peruaanse marine, BAP Almirante Grau, is dinsdag uit dienst gesteld. Het schip 'voer' 44 jaar onder de vlag van Peru, maar daarvoor was het bekend als Hr.Ms. De Ruyter. Zo wordt 78 jaar na het begin van de bouw van de kruiser een hoofdstuk afgesloten. En dat is als het aan velen ligt, niet het laatste hoofdstuk. Niet alleen in Nederland gaan al jaren stemmen op voor behoud van het schip, ook in Peru. De Peruaanse marine doet onderzoek.

Afbeelding
Archieffoto van de Almirante Grau op zee. De oude kruiser vaart al sinds 2010 niet meer en is in slechte staat. (Foto: Peruaanse marine)


Buque Armada Peruana (BAP) Almirante Grau werd op 7 maart 1973 in dienst gesteld van de Peruaans marine. Het schip was jarenlang het vlaggenschip. Van 1985 tot 1988 werd de kruiser in Amsterdam uitgebreid gemoderniseerd en was het een van de zwaarst bewapende oppervlakteschepen van Zuid-Amerika dankzij de Otomat Mk2 antischipwapens. De laatste jaren was de Almirante Grau echter vooral een logementschip; slaapplaats voor zo'n honderd werknemers van een naastgelegen scheepswerf.

BAP Almirante Grau werd op 26 september in de marinehaven van Callao uit dienst gesteld door de bevelhebber van de Peruaanse marine admiraal Gonzalo Rios Polastri. Met het nodige ceremonieel werd de rol van vlaggenschip overgedragen aan het fregat BAP Montero, dat bovendien direct werd omgedoopt in BAP Almirante Grau, zodat de naam van de legendarische Peruaanse admiraal niet verloren zou gaan uit de marine.

Peruaans museumschip
Voordat BAP Almirante Grau de Zuid-Amerikaanse zeeën veilig maakte, voer het schip zo'n twintig jaar in Nederlandse dienst. De bouw van de naoorlogse kruiser was begonnen op 5 september 1939 bij Wilton Fijenoord in Rotterdam. Lang was de voormalige Hr.Ms. De Ruyter een van de oudste (voormalig) Nederlandse marineschepen in actieve dienst.

Dat inspireerde menigeen in Nederland om dit grote en kenmerkende schip van de marine in de jaren '50 tot '70 terug te halen naar Nederland. Immers, het is het laatste kapitale Nederlandse marineschip (op schepen in actieve Nederlandse dienst na) dat nog bestaat. Andere grote voormalige Nederlandse marineschepen zijn gesloopt. Zusterschip van de De Ruyter, kruiser Hr.Ms. De Zeven Provinciën, voer eveneens jarenlang in Peruaanse dienst. Dat schip werd als Aguirre in 2005 gesloopt. Vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman werd door Argentinië verkocht aan een sloper en de twee GW-fregatten liet Nederland zelf recyclen.

Maar niet alleen in Nederland wordt de wens geuit om de oude kruiser te behouden, die geluiden zijn ook in Peru te horen. Het goed ingevoerde Defensa.com meldde gisteren dat volgens onofficiële bronnen "een speciale commissie onderzoek doet naar de opties om de ex-BAP Almirante Grau te behouden, gezien de grote historische erfenis van het schip."

Asbest
Hoewel de stap voor Peru om de kruiser te behouden kleiner is, dan voor Nederland, is het nog een hele tour om de Almirante Grau tot museumschip te maken en te houden.

De 187 meter lange kruiser met een waterverplaatsing van zo'n 13.000 ton zit bijvoorbeeld vol met asbest. Daarnaast is de staat van het schip volgens velen niet best. De kruiser ligt sinds 2010 tegen de kant vanwege de hoge kosten. De machinekamer is al enige tijd afgesloten en zou in slechte staat verkeren. Voor Nederlandse bezoekers was het schrikken toen zij de binnenkant zagen.

Wat het voor Nederland lastiger maakt is dat De Almirante Grau volledig veranderd is in de ruim veertig jaar dat het in Peruaanse dienst was. De kruiser is dus niet eenvoudig terug te toveren tot Hr.Ms. De Ruyter van begin jaren '70.


Het is afwachten wat de plannen zullen zijn van Peru, dat nu de eerste stap heeft gezet tot behoud. Het marinemuseum te Callao zal ongetwijfeld veel interesse hebben in een dergelijke internationale publiekstrekker naast de museumonderzeeboot Abtao, maar de vraag is of de marine de enorme exploitatiekosten van zo'n groot schip ziet zitten.

Mocht er voor de oude De Ruyter geen toekomst zijn weggelegd als museumschip, rest net als de oude Zeven maar één ding: sloop.

Bron : Marineschepen.nl


Za 30 Sep 2017, 17:53
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post (total 2): Rinus - DoornSnuf
  Rating: 28.57%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.

Vertaald door phpBBservice.nl.