Het is momenteel Di 24 Apr 2018, 16:39

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Korporaal sluit vrede met noodlot 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 828 times
Been thanked: 1555 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Korporaal sluit vrede met noodlot
Geraakt door kameraad: ’Was ik mét benen net zo gelukkig?’

AMSTERDAM - Vandaag is het tien jaar geleden dat korporaal Marc van de Kuilen tijdens een confrontatie in Afghanistan met taliban-troepen beide benen verloor. Het oorlogsdrama is een extra pijnlijk hoofdstuk in de geschiedenis van de Alfa compagnie. Want Van de Kuilen werd in de onoverzichtelijke schotenwisseling getroffen door een kogel uit eigen gelederen.

Afbeelding

Tien jaar later heeft Van de Kuilen een bijzondere ontmoeting. Defensie heeft een bijeenkomst georganiseerd met de schutter, soldaat Luuk én wachtmeester Dayrohn Wiesken, die de zwaargewonde korporaal met gevaar voor eigen leven in veiligheid bracht.

Waar soldaat Luuk na terugkomst uit schaamte alles verzwijgt voor het thuisfront, worstelt en Van de Kuilen niet onder ogen durft te komen, zet die juist de knop om, haalt als rolstoelbasketballer de Olympische Spelen van Rio en leeft zich in in de emoties die hij ontwaart bij de man die hem beschoot.

„Hij is ook getroffen, maar dan geestelijk. Ik kan me heel goed voorstellen wat hij voelt. Maar ik neem hem niets kwalijk. Ik ben gelukkig zoals ik ben. Ik ben mijn benen verloren, maar intussen mis ik niks meer. En wie zegt me dat ik mét benen ook zo gelukkig was geweest?”, zegt Van de Kuilen.

telegraaf.nl

Vr 12 Jan 2018, 08:56
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post (total 2): JIPSnuf
  Rating: 28.57%
Profiel
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]