Het is momenteel Vr 20 Apr 2018, 08:37

Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Zeeuwse marinier werkt straks eindelijk dichtbij 

Het spijt ons,

De overige 2 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 821 times
Been thanked: 1542 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Zeeuwse marinier werkt straks eindelijk dichtbij
VLISSINGEN - Terwijl hun collega’s balen, gaat bij Zeeuwse mariniers de vlag uit als de kazerne naar Vlissingen verhuist. Zij werken straks dichtbij huis.

Voor marinier Martijn, die Zeeland als woonplek nooit verlaten heeft, betekent het dat hij straks eindelijk doordeweeks bij zijn gezin kan zijn. ,,Nu vertrek ik meestal op zondagavond of maandagochtend, en ik ben pas vrijdag weer thuis. Dat is niet altijd fijn. Als ik klaar ben met werken, moet ik mezelf vermaken. Ik zit op een kamer in een verouderde kazerne, terwijl ik weet dat mijn vrouw alleen thuis zit. Mijn sociale activiteiten moet ik altijd in het weekend proppen. Als ik doordeweeks iets wil doen in Zeeland, dan moet ik een vrije dag opnemen.”

Martijn schat dat negentig procent van zijn collega’s niet zit te wachten op een verhuizing naar Vlissingen. ,,De jonge mariniers zullen zich wel aanpassen, maar zodra er koopwoningen, partners en kinderen in beeld zijn, is het een probleem. Dat zijn vooral de onderofficieren: mensen met veel ervaring.”

Vangnet
Familie en vrienden kunnen kinderen opvangen als de moeder er alleen voor staat.

Veel van zijn collega’s wonen binnen een uur reisafstand van de kazerne. Ze reizen dagelijks heen en neer naar hun werk. ,,Ze zijn iedere avond thuis, ze kunnen hun kinderen van de bso halen. Hun leven is ingericht op hun werkplek in Doorn.”
Vaak wonen ouders en schoonouders in de buurt. Martijn, vader van twee kinderen, kan zich goed voorstellen dat zijn collega’s niet zitten te wachten op een verhuizing naar Vlissingen. ,,Als je een drukke operationele functie hebt, dan ben je de helft van het jaar weg voor oefeningen in het buitenland, in Schotland of Noorwegen bijvoorbeeld. Daarnaast heb je nog de missies, die onverwacht kunnen voorkomen. Daarom is een sociaal vangnet voor mariniers veel belangrijker dan voor anderen. Familie en vrienden kunnen kinderen opvangen als de moeder er alleen voor staat. Als die grootouders ineens honderden kilometers verderop wonen, dan wordt dat veel lastiger. Om die reden willen ze niet verhuizen. Ik denk dat dat ook niet gaat gebeuren als de kazerne in Vlissingen komt. Mijn gezin en sociaal vangnet is één van de redenen dat ik zelf nooit weggegaan ben uit Zeeland.”

Risico van het vak
Wisselen van standplaats hoort bij het mariniersvak, vindt Henk, een voormalig marinier uit Zeeland. Hij was in zijn loopbaan op verschillende plekken gestationeerd. ,,Als marinier ben je overal ter wereld inzetbaar. Dat weet je als je kiest voor het korps. Het houdt ook in dat je op verschillende plaatsen gestationeerd kunt worden: in Doorn, op Texel, Curacao, en dus ook in Vlissingen. Dat is het risico van het vak. Vooral de jongens met gezinnen hebben moeite met de verhuizing. Dat is begrijpelijk, maar het is eigenlijk een luxe dat ze zo lang in Doorn hebben kunnen blijven zitten. Ik vind: een echte marinier kan improviseren, accepteert beslissingen, kan omgaan met moeilijke dingen en kan incasseren.”

Michiel de Ruyter
Henk vindt Vlissingen een ‘ideale’ plaats voor de nieuwe kazerne. ,,Je hebt land en water: dat is wat een marinier moet hebben. Je kunt er amfibische oefeningen doen en er zijn mogelijkheden voor grote schepen om naast de kazerne aan te meren. Bovendien: Michiel de Ruyter, de oprichter van het korps, komt er vandaan. Vlissingen is altijd al een mariniersstad geweest.”

Zeeuwse mariniers hebben zich verenigd in een ‘Contact Oud- en dienende Mariniers Zeeland’. Henk denkt dat de oud-mariniers jonge mensen uit het korps kunnen helpen met het vestigen in Zeeland ,,Onze provincie heeft ook gezinnen veel te bieden: goedkopere huizen, rust, ruimte, goede scholen en werk. Wij zouden mariniers bij kunnen staan bij aanloopproblemen, het zoeken van scholen, het vinden van een baan voor partners of het introduceren bij sportverenigingen. Mariniers helpen elkaar.”

Martijn en Henk zijn gefingeerde namen. Zij zijn bekend bij de redactie.

OZL.nl

Di 03 Apr 2018, 07:43
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 3 berichten ]