Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Do 20 Sep 2018, 09:17

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Koers 369 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1042 times
Been thanked: 1978 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Koers 369
25 jaar geleden liep ik als 18 jarige de poort van mijn wieg binnen, de Van Ghentkazerne in Rotterdam. Mijn zwarte kisten waren met een laag spirtus erin, reeds ingelopen. Speedmarsen had ik voorgeoefend met een rugzak, daarin een blok staal, en in het kielzog mijn vader en een vriend op de fiets met een stopwatch.
Ik ging de Mariniersopleiding in.
Ik verliet de kazerne als 19 jarige geoliede vechtmachine , op weg naar Doorn. Op de schedel pronkte vanaf nu fier een door bloed, zweet en tranen gevormde baret.
Ik was Marinier, maar wist pas later wat het me daadwerkelijk had gebracht.

Na vier jaar verliet ik de dienst met een nefrotisch syndroom, een nieraandoening. Mogelijk door vele inentingen en langdurig gebruik van Lariam. 18 jaar later werd ik wederom geconfronteerd met hetzelfde nierprobleem. Een heftige prednisonkuur van een jaar volgde. Mijn lichaam weigerde dienst en liet het afweten, mijn geest echter niet. Koppigheid, trots, loyaliteit en doorzettingsvermogen sleepten me er doorheen.

Ik kon niet anders, het zat er gewoon in.

Deze eigenschappen bleken diep verankerd. Eigengemaakt door prachtlui, levende anekdotes. Door uiterste en onbekende, doch aanwezige, mogelijkheden en capaciteitein aan te spreken, mijlenver over fysieke en mentale grenzen te gaan, alsmede landsgrenzen van Schotland, Cambodja, Italië en de West of bungelend onder de bolparachute.
Eindeloos poetsen van de zwarte kisten en koperen putdeksels. Altijd die verplichte looppas, asap je had al terug kunnen zijn! Op tijd is te vroeg. Zo niet, dan toch wel. Maak van jouw probleem niet het mijne, improvisatie kenmerkt de Marinier en lees voor kip konijn.
Ventileren; klagen en altijd zeiken. We waren er poepgoed in. Tierende, vloekende en scheldende kaderleden hebben mijn vocabulaire en woordenschat vergroot. Altijd verder, langer en meer. Hallucineren door uitputting en vermoeidheid, wachtend op de crashmove. Regen, mooi weer voor een aanval. Mooi man, korps!

Het Korps maakt geen deel meer van mijn huidige leefwereld, maar is wel altijd in zekere mate aanwezig in doen en denken. Dat komt ergens uit voort, is ergens ontstaan. Ik ben enorm trots op mijn tijd bij de Baas, het heeft me ontzettend veel gebracht en opgeleverd. Het heeft me gevormd.

“Ik kan niet anders, het zit er gewoon.”
Marinier. Altijd.
QPO

wordpress.com

Zo 17 Jun 2018, 14:32
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]