Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Ma 24 Sep 2018, 11:59

Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
 De Opkomst van Fred Harms 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1982 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht De Opkomst van Fred Harms
Van Ghent kazerne:

Ik heb nog wel iets te vertellen over o.a. mijn ervaringen tijdens mijn eerste militaire vorming als marinier in de van Ghent kazerne te Rotterdam.
Dat was in het jaar 1960.
Toen,..... in die tijd werden mariniers soms geconfronteerd met OVW’s (oorlogs vrijwilligers), mannen die een onuitwisbare indruk maakten op de naoorlogse nieuwe generatie mariniers.
Zo heb ik ook een ontmoeting gehad met zo’n OVW-er.

Maar,......ik denk dat ik eerst iets wil vertellen over de v. Ghent-Tangsi (kazerne), zeker een verhaal dat herkenbaar is voor mariniers die in de jaren rond 1960 hun eerste militaire vorming kregen.
Het heette toen ook EMV.
Ik was toen in de leeftijd van 15 jaar en 9 maanden.
Bepaalde gebeurtenissen tijdens het verblijf in die Tangsi zitten in mijn hoofd gebrand en zijn ook niet meer te wissen...
Ik kan me nog de z.g. Nieuw-Guinea patrouille herinneren, waarbij we alleen met een lange militaire winterjas, een kolossale slaapzak, zonder tent bij ongeveer 15 graden onder 0 in een besneeuwd weiland de nachten moesten doorbrengen.
Dat grapje duurde een week!

We leven nu duidelijk in een andere tijd dan toen!

Ik weet niet wat de gewoonte is bij “Korps QPO” aangaande het vertellen/delen van avonturen maar ik hoop dat mijn verhaal toch bekend mag worden.

Bij vele mariniers is de “bakstafel” in deze tijd niet meer zo’n begrip maar bij ons was dat anders en dat was duidelijk te merken bij het wekelijkse “Schoonschip” waarbij die grote houten bakstafels werden schoon gepoetst met zand en een baksteen.
Welnu, die bakstafel speelde een grote rol in onze slaapplaats en in de eetzaal van de Tangsi.....
De bakstafel was een belangrijke plaats van samen zijn, rust en ontspanning.
In de slaapzaal stond een bakstafel die gebruikt werd voor o.a. het schoonmaken van onze wapens en in de eetzaal zaten de opleidingsklassen aan hun eigen tafels, voorzien van het nummer van hun klas.
De eettafels van mijn opleiding (klas 78) was voorzien van het bordje bak 78, en daarvoor was een marinier,....(om de week een andere marinier van klas 78).....verantwoordelijk voor de maaltijden van de dag.
Vooral voor het ontbijt en middagmaal (brood) was het de kunst voor de verantwoordelijke marinier, ZEUN genaamd, dat die goed kon “ritselen” en ervoor zorgde dat er meer te eten was dan per man was voorgeschreven.....
Deze zeun had een week waarbij hij uit de opleiding was en zich goed kon concentreren op de “ritsel praktijken” en dat was weer een meevaller voor de altijd uitgehongerde mariniers.

Want wat was het geval?

Zo’n bakstafel had bij een broodmaaltijd een aantal houten eetplankjes, geen borden, aangekleed met bestek en per marinier kreeg je dan 4 sneden brood......1 vierkant klontje boter......en voor 2 sneetjes brood, beleg! 1 koffiepul en 1 theepul.
Als je meer dan de 2 belegde sneetjes wilde, waren de andere sneetjes zonder beleg en mogelijk zonder boter.
Hier lag de creativiteit van de zeun!

Tot zover,.....misschien horen jullie mij nog wel eens.....

Fred, nu 75, maar nog altijd marinier!

Za 25 Aug 2018, 19:09
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 1 bericht ]