Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Ma 24 Sep 2018, 11:54

Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Van de Antillen naar Nieuw Guinea....1. 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1982 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Van de Antillen naar Nieuw Guinea....1.
Fred Harms
Van de Antillen naar Nieuw Guinea....1.

Ik kan wel meer verhalen vertellen..... b.v. dat gedurende een heftige deining onze korporaal der mariniers uit zijn tampat (bed) van vier hoog op dek viel.....
Wij sliepen in een manschappen verblijf waar de (opklap)bedden vier hoog hoog reikten......
Maar,......inmiddels was ik wat ouder geworden.....17 jaar en werd ik overgeplaatst van de Dikke Boot naar Aruba, de Nederlandse Antillen.

Marinierstangsi Savaneta (vlak bij het plaatsje San Nicolas op Aruba)
Daar volgde ik een voortgezette marinierstraining, infanterist!
Ik weet niet meer precies hoe het ging maar ik kwam in het 22 INCO terecht, 2e peloton in het “Stootteam” (ik was o.a. opgeleid in het werken met springstoffen, mijnen en vlammenwerpers en bungalore torpedo’s (voor het opruimen van versperringen)
Ik ben later die functie niet meer tegengekomen i.v.m. een ander soort militaire tactiek.
Natuurlijk ook een mooie tijd op Aruba gehad maar ik ging plotseling met het 22 INCO naar een nieuwe bestemming.
Nederlands Nieuw Guinea!
Dat was mijn keuze altijd al geweest!
Inmiddels was ik 18 jaar!
Wij gingen in 1961 met het 22 INCO ”vliegensvlug” naar de andere kant van de wereld!
Ik zal mij beperken tot de leuke herinneringen want dit is toch een heftige tijd geweest waarvan ik niet alles wil of mag vertellen, ofschoon het een ongelooflijke tijd was die ik nooit had willen missen!
Het heeft een enorme indruk op mij gemaakt en heeft ook mijn verdere diensttijd beïnvloed!
Ik heb voor het merendeel in een bosbivak gezeten, afwisselend met andere avonturen....
We kwamen op Biak aan en daar dichtbij het marinierskamp (doorvoer kamp mariniers) hadden we een beetje zicht op wat daar allemaal gebeurde.
Landmacht, lichte luwa, luchtdoelsystemen ter verdediging van het vliegveld.
MLD met hun vliegtuigen, het was een spektakel !
Dakota’s van de luchtmacht waarmee we vervoerd werden naar Manokwari om daar een Jungletraining te ondergaan......
Daar werden we vertrouwd gemaakt met de grillen van de Jungle......en dat was niet overbodig!
Daar leerden we balee-balee huisjes op palen te maken (vanwege het ongedierte op de grond)
Later was dat ook de behuizing in de bosbivakken, best wel comfortabele omstandigheden!
Maar......eerst kwam ik bij een kanon, 7’6 cm als ik mij goed herinner, terecht.
Ik was daar tijdelijk geplaatst omdat ik van de stootsectie was......en mijn maten van het 2e INPEL, infanteristen, gingen regelmatig de bush in.
Later heb ik op verzoek, ook aan die bushtochten meegedaan!
Eerst mijn ervaring bij dat kanon......
Ik werd lader, toegevoegd aan een ploeg konstabels van de marine. Onze behuizing was direct bij het kanon, in een geïmproviseerd onderkomen met zandzakken.....
Er waren twee kanonnen, ten zuiden van de “airstrip” Kaimana en ten noorden van de strip.........daar zat ik.
De air-strip lag aan de zee vanwaar een invasiemacht werd verwacht van Indonesië.
Ik herinner me nog 17 Augustus, onafhankelijksdag van Indonesië.
Iedereen was op die dag extra waakzaam!
Wij hadden de versterking van twee Hawker Hunter straaljagers die met extra raketten van die korte baan konden opstijgen.
Het kanon was ingeschoten op allerlei afstanden en de granaten moesten op die verschillende afstanden getempeerd worden (zeg ik het goed?), de granaten werden dan op de gewenste afstand tot ontploffing gebracht.
Het waren handelingen die ik leerde om goed om te gaan met het kanon maar ik had er geen schik in.....het was een trammelant als het schot afging!

Heel veel jaren daarna was ik werkzaam op Hr. Ms. De Ruyter.....in toren 4 als linker “inklapper” (koppelen van granaten met huls), onder in het schip van het 15 cm geschut.

Anyway, ik moest de granaat met mijn vuist in het sluitstuk duwen, het schot ging af en het hele zootje kwam onder mijn arm, met een geweldige klap door naar achteren...... dus dat was opletten geblazen...... opdat je niet met je lichaam achter dat sluitstuk/loop stond!
Mijn hobby was dat niet!
Na een tijdje vond ik het wel genoeg en ik vroeg mijn pelotonscommandant of ik mee kon met de patrouilles de bush in.....achter die Infiltranten aan.....
Er gebeurde van alles, maar.....het lijkt mij, dat ik mij meer moet concentreren op de leuke dingen van die tijd, gebeurtenissen die ook in mijn geheugen zijn blijven hangen.
Ik was terecht gekomen in het bosbivak bij een baileybrug, op de enigste weg tussen de Kotta Kaimana en ten noorden daarvan , de Airstrip.
Daar lag ook een Misec!
Deze brug lag precies op de helft van het traject naar het vliegveld met Lumpur (moeras) aan beide zijden langs het eerste stuk weg vanaf de Kotta naar de baileybrug.
Wij hebben die weg in de natte moesson wel eens moeten herstellen!
Een groot gedeelte was finaal weggespoeld!

Voor de goed orde vermeld ik even dat mijn kennis van Maleis soms schommelt tussen het Pasar Maleis en de Indonesisch taal (Bahasa Indonesia).
Het Pasar Maleis wordt gesproken vanaf Maleisië, Philipijnen,
Indonesische archipel en Nieuw Guinea en is bijna voor al die bewoners te volgen....
Ook kan het zijn dat een woord niet juist is neergeschreven....
Mij was een lid van het Papoea Vrijwilligers Korps toegewezen en van hem leerde ik een beetje pasar Maleis.

Zoals ik al zei, aan beide zijden van de weg moeras en wij mochten soms, gewapend met pistool of handgranaat, met een truck (unimoq) vanuit het bosbivak naar de Kotta Kaimana passagieren.
De heenweg naar de Kotta was geen probleem......maar de terugweg!
Natuurlijk waren we dan allemaal dik onder de olie, inclusief de chauffeur!
Met veel vijven en zessen zag de chauffeur kans om zijn open unimoq op de smalle weg te houden en al lallend en brallend reden we langs de lumpur de slagboom tegemoet, die de weg over de brug blokkeerde.
De chauffeur had moeten stoppen maar iets in zijn wezen stagneerde en hij reed gewoon door....
Een hels lawaai.........gekraak en paniek........weg slagboom......paniek bij die mitraillisten!
Wat een lol hadden wij.....

Een bijkomende zaak was n.l. dat we niet gestraft werden, althans ik heb het nauwelijks gemerkt, omdat in gevechtsomstandigheden elke marinier beschikbaar moest zijn!
Als het om straf ging waren het extra corveediensten!

Tot zover die baileybrug.

Marinier Fred.

Do 06 Sep 2018, 19:55
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post (total 2): SnufRinus
  Rating: 28.57%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 1 bericht ]