Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Ma 15 Okt 2018, 12:41

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Nieuw Guinea: 4 Fred Harms 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1070 times
Been thanked: 2015 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Nieuw Guinea: 4 Fred Harms
Het was ook in het bosbivak behelpen en we vonden allerlei omstandigheden uit die ons leven in de bush aangenaam maakten.
Alles was sober en met dat gegeven wisten we ook te dealen.
De Hollandboot kwam b.v. maar 1 keer per twee maanden met nieuwe voorraden in de baai van Kaimana om de post en andere kostbaarheden af te leveren aan de kazerne maar ook aan de plaatselijke winkeliers......
Ik herinner mij alleen de Chinees met zo’n toko, vanwege zijn bier verkoop.
Omdat de snelheid van de bevoorrading door de Hollandboot een tempo had van een slak, verloor ik mijn correspondentie met Vera uit Canada.....
Echt schrijven deed ik weinig of niet, ook niet naar huis....mijn hoofd stond er niet naar.
We waren druk bezig met andere dingen!
Het mandiën (wassen) was niet eenvoudig.
Je moest je lichaam schoon houden en we hadden dan ook twee dikke boomstammen over een openstaand helder water gelegd, op gelijke afstand aan elkaar verbonden, waarop we konden staan en water scheppend met onze buitenhelm konden we de zeep eraf spoelen.
Ja, het was allemaal erg behelpen maar toch waren we blij met de mogelijkheden die we hadden.
Bovendien gebeurde dat mandiën onder toezicht van iemand met een BAG
(Browning Automatisch Geweer)
Als we op patrouille gingen en rijst meenamen in onze wollen sokken, aten we
‘s morgens rijstepap, ‘s middags rijstepap en ‘s avonds (om drie uur was het al donker) rijst met toevoeging van papaya bladeren (tegen Malaria) of onrijpe bakbananen. Heel sporadisch bananen, knollen, kokosnoten of pepers.
Eens in de maand gingen wij, als we niet op patrouille waren, naar Kas.
Kas was een Papoea die zijn huisje had omgebouwd tot kroeg.
Hij woonde halverwege de weg van de baileybrug naar de airstrip.
Hij was altijd op jacht naar zieke honden die in de omgeving van bewoonbare gedeelten door hem werden afgeschoten.....om te voorkomen dat er ernstige infecties uitbraken.
Met die honden deed hij leuke dingen ten aanschouwen van de mariniers die op gezette tijden toeschouwers waren van zijn voorstellingen.
Hij had een ongelooflijke act.......!
In zijn huisje van gevlochten “allang-allang” (een brede grassoort) met open ramen waardoor de lege bierflessen naar buiten werden gezwiept, had hij een tap gebouwd van vier meter lang met zitjes aan beide kanten.
De hoeveelheid bier was afhankelijk van de komst van de Hollandboot, vandaar dat deze bezoeken niet zoveel plaats vonden.
Kas had weer eens een hond gevangen die hij aan het ene einde van de tap dood had liggen.......
Aan de andere kant had hij een zeven meter lange Pyton in een kooi met schuifdeur.
Reken maar dat dit een indruk maakten op het daar aanwezige publiek!
Alleen die slang al.......
Welnu, de schuifdeur werd omhoog getild en de slang schoot met een enorme snelheid over die tap op zijn prooi af.....
Zijn bek wijd open en schuivend bewogen boven en onderkaak het prooi naar binnen.....

Den Haag.
Een paar jaar geleden ontmoette ik een papoeafamilie op het Malieveld in Den Haag, tijdens een veteranendag.
Wat gebeurd?
Daar op het Mali-veld zag ik de papoeavlag (een officieel door de Nederlandse regering uitgereikte vlag voor de Papoea bevolking).
Ik vroeg dus of ik met hun en die vlag op de foto mocht.
Ja hoor,......en die vrouw vroeg mij waar ik in Nieuw Guinea had gezeten.
Ik zei, Kaimana.
Oh......mijn zoon is kort geleden naar Kaimana geweest en vervolgens sprak ik haar zoon.
“Waar ben jij dan geweest?”
(Hij kon mij wel van alles vertellen.........ik was er van overtuigd dat ik het nooit zou herkennen.......)
Maar ik viel bijna om van verbazing want hij zei...... bij mijn oom Kas......
Mijn vrouw was getuige en zag dat ik geëmotioneerd was.....
Ik zei aarzelend of zijn oom ook een pyton had.....
De jongeman antwoordde bevestigend.
Kunnen jullie begrijpen dat ik even mijzelf niet meer in balans had?
Ik was zo verbouwereerd dat ik niet eens verder heb gevraagd
Even later was er een grote rel ontstaan omtrent die Papoeavlag, tijdens het defilee van de veteranen.
Later heb ik nog geprobeerd om opnieuw contact te maken maar ik heb ze niet meer gezien.

MarinierFred

Zo 23 Sep 2018, 17:00
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]