Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Ma 20 Aug 2018, 12:48

Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Bijzondere wending voor D66 

Het spijt ons,

De overige 4 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 992 times
Been thanked: 1923 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Bijzondere wending voor D66
In Dordrecht kregen de Gemeenteraadsverkiezingen voor D66 een bijzondere wending.

Als dit een 'complete verrassing voor je was, dan heb je of héél lang onder een steen geleefd

Özcan Akyol
Toen ook de voorkeursstemmen bekend werden gemaakt, bleken twee laaggeplaatste kandidaten, beiden oorspronkelijk van Turkse origine, genoeg mensen te hebben gepaaid om alsnog een zetel te bemachtigen - ten koste van de nummers twee en drie op de lijst.

,,Ik ben overdonderd, iedereen is overdonderd'', zegt een van de Turkse-Nederlanders. Ik begreep daar niets van. Het lijkt me duidelijk dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om vooral burgers te bereiken met een overeenkomstige achtergrond, in de hoop dat ze uit nationalistische motieven voor 'een soortgenoot' zouden kiezen.

Toen ik begin deze maand, in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen over de markt liep, werd ik regelmatig aangeklampt door Turkse Nederlanders die stemadvies van me wilden. 'Bij welke partijen zitten de Turken?' was meestal de vraag. In ideologie, politiek profiel en integriteit waren ze meestal niet geïnteresseerd. Het ging altijd om nationaliteit.

Dit akkefietje bij D66, dat overigens met de mantel der liefde wordt bedekt door betrokkenen, doet me sterk denken aan het cliëntelisme van de PvdA, een partij die decennialang electoraal garen spinde door allochtonen verkiesbaar te stellen. Competenties maakten niets uit. Als ze maar hun belofte van stemkanonnen konden waarmaken. We weten hoe dat afliep. Het grote verschil is dat ze bij D66 'oprecht' naïef lijken over de dynamiek die zich vorige week in Dordrecht ontspon. Lijsttrekker Kevin Noels: ,,Dit is een verandering die we niet zagen aankomen'', zegt hij in de krant. ,,Het zijn wel bekenden, maar dat neemt niet weg dat het voor ons ook een complete verrassing is.''

Competenties maakten niets uit. Als ze maar hun belofte van stemkanonnen konden waarmaken

Özcan Akyol
Als dit een 'complete verrassing voor je was, dan heb je of héél lang onder een steen geleefd, of je speelt de vermoorde onschuld, omwille van het uitgekiende plan dat niet geopenbaard mag worden.

Beide scenario's zijn geen aanbeveling voor een politieke leider.

De lokale afdeling van D66, drie zetels sterk, heeft nu twee Turkse Nederlanders in de raad die allerlei beloftes aan hun achterban hebben gedaan, als tegenprestatie voor de vele stemmen die ze kregen. Misschien staat er binnenkort wel een nieuwe moskee in Dordrecht. Het illustreert de lelijke kant van identiteitspolitiek. Wie weet gaat D66 langzamerhand de PvdA achterna.

AD.nl

Ma 26 Mrt 2018, 07:47
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 5 berichten ]