Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Di 17 Jul 2018, 02:21

Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Aboutaleb: ‘Onze veteranen verdienen grootste respect’ 

Het spijt ons,

De overige 5 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 952 times
Been thanked: 1858 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Aboutaleb: ‘Onze veteranen verdienen grootste respect’
Militairen die worden uitgezonden, verdienen steun, respect en waardering. ,,We staan achter u, omdat u bereid was in opdracht van de overheid uw leven op het spel te zetten’’, sprak burgemeester Aboutaleb vanochtend op de Rotterdamse Veteranendag in de Van Ghentkazerne.

Afbeelding
@AD

Ten overstaan van vele oud-soldaten en hun familie brak hij een lans voor hun inzet namens volk en vaderland. Van de befaamde mariniers die in Rotterdam op de Maasbruggen tegen de Duitsers hadden gevochten, tot de soldaten die zich inzetten tijdens langdurige missies in Mali, Afghanistan en Irak.

‘De herdenking van veteranen is heel belangrijk. Zij hebben gevochten voor onze vrijheid. Het was en is onze plicht om daarbij stil te staan.’
George Snelleman is bijna 93 jaar en een van de oudste veteranen die donderdag 28 juni de Veteranendag op de Van Ghentkazerne bijwoont. Dat doet hij jaarlijks, zolang het nog kan. ‘Ik pak het openbaar vervoer en het laatste stukje met de rollator. Ik voel me nog fit, heb altijd gesport en laat alcohol staan. Misschien is dat wel het geheim’, lacht hij.

Wat zij moeten doorstaan...
Snelleman praat graag over zijn periode over het korps mariniers, dat ongeveer veertig jaar deel van zijn leven uitmaakte. Na de oorlog meldde hij zich aan om Nederlands-Indië te bevrijden van de Japanners. Maar zo ver kwam het nooit. De Tweede Wereldoorlog eindigde toen de Verenigde Staten twee atoombommen op Japan lieten vallen.

En dus diende hij als marinier in Nederland. ‘Ik ben nooit uitgezonden zoals andere mariniers wel. Ik heb lang op de Van Ghentkazerne gezeten en heb verschillende functies gehad. Ik heb zeer veel bewondering voor de mariniers van tegenwoordig. Onze training was al zwaar, maar wat deze jongens doorstaan … dat is fenomenaal. Ik ben zeer vereerd dat Rotterdam de veteranen eert.’

Afbeelding
foto Rotterdam.nl

Het is een lange lijst, benadrukte hij, de oorlogen en conflicten waarbij véél werd gevraagd van Nederlandse strijders. Tijdens WOII, in Nederlands-Indië, Korea of Nieuw-Guinea, en degenen die hebben deelgenomen aan recentere vredesmissies in onder andere in Libanon, Cambodja, voormalig Joegoslavië, Afghanistan en Irak.

Communisme
Korea werd apart vermeld door de Rotterdamse burgervader. ,,De Korea-oorlog wordt wel eens ‘de vergeten oorlog’ genoemd. 68 jaar geleden kwamen vanuit de hele wereld soldaten naar Korea om te vechten tegen het communisme. De oorlog eindigde 65 jaar geleden met een wapenstilstand.’’

Kun je het verleden laten rusten? Zeker niet!

Burgemeester Aboutaleb
Toen de soldaten terugkwamen, werden ze nogal eens met de nek aangekeken. ,,Maar de Zuid-Koreanen zijn hen nog steeds innig dankbaar, tot op de dag van vandaag. Zij tellen nu mee als wereldeconomie, terwijl Noord-Korea behoort tot de armste landen ter wereld. Helaas was de Chinese overmacht destijds te groot om ook het Noorden te bevrijden.’’

Het is onze plicht om te zorgen voor onze veteranen, betoogde Aboutaleb. ,,Enkele jaren geleden reikte ik het Draaginsigne Gewonden uit aan een Indië-veteraan die nog elke nacht angstdromen had, waarin hij de dreiging van destijds weer meemaakte. Hij bleef ook in vredestijd op het ergste voorbereid. Sommige mensen denken dan: bijna 75 jaar geleden, kun je het verleden niet beter laten rusten? Zeker niet!’’

Wijsheid
Hij toont ‘het grootste respect’ voor de wijsheid, ervaringen en inspanningen van de veteranen. En besloot met de woorden van één van de oud-militairen, die wat hem betreft aangaf dat vrijheid geen loze kreet is, maar ‘een diepe wijsheid door ervaringen ingekleurd’.

,,Gelukkig hebben de meeste mensen nooit ellende meegemaakt, maar daardoor begrijpen ze vrijheid ook niet goed. Soms zou ik ze met de haren naar bijvoorbeeld Tsjaad of Afghanistan willen slepen, zodat ze zien wat ik heb gezien, zien wat er in de rest van de wereld gebeurt. Het is geen spannend YouTube-filmpje, het is de harde realiteit.”

AD.nl

Do 28 Jun 2018, 18:22
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 6 berichten ]